Duurzaam ontwerp en versterking dijken in veranderend klimaat

De toenemende frequentie en ernst van extreme weersomstandigheden zijn verantwoordelijk voor grote vervormingen, scheuren en verzilting van dijken, waardoor de integriteit, prestaties en duurzaamheid van de waterkerende infrastructuur worden bedreigd.

Foto: Shutterstock
De zeedijk bij Wierum.
De zeedijk bij Wierum.

Projectnaam

Sustainable dykes: sustainable design and reinforcement strategies for dykes in a changing climate

Looptijd

1 juli 2021
tot 1 april 2026

Partners

  • Technische Universiteit Delft

Links

De huidige risicobeperkende maatregelen beginnen zodra visuele inspectie tekenen van schade aan het licht brengt. Recent wetenschappelijk onderzoek heeft echter aangetoond dat degradatie meestal al in het dijklichaam plaatsvindt voordat er zichtbare tekenen aan het oppervlak zijn. De onderliggende fysica van deze afbraakprocessen is echter complex en wordt niet volledig begrepen. Daarom kunnen de effecten van extreme belasting door het klimaat niet goed worden gekwantificeerd bij de beoordeling en het ontwerp van dijken, waardoor het dringend noodzakelijk is om wetenschappelijk onderbouwde benaderingen te verbeteren om het toenemende risico te beperken.

Het doel van dit project is om oplossingen mogelijk te maken voor klimaatadaptatie van waterkeringsinfrastructuur, door tijdige monitoring en duurzame versterking en ontwerp. Het project draagt op de volgende manieren bij aan beslissingen over investeringen en industriële ontwikkeling:

  • het verbeteren van het begrip van de respons van deltagronden die worden gebruikt voor waterkeringen op extreme klimaatbelastingen, en het detecteren van paradigmatische vervormingspatronen (krimp, zwelling, scheurvorming, erosie), die kunnen worden gebruikt als proxy’s om gevaarlijke afwijkingen te onderscheiden;
  • het verbeteren van geavanceerde modellen voor bodems onder cyclische milieubelastingen, om de rol van textuur op meerdere schalen, organische stoffen en zouten op te nemen in de beschrijving en voorspelling van de respons op de werkschaal van ingenieurs;
  • het ontwikkelen van een geïntegreerd en multischaal observatiesysteem van de proxies voor kritieke omstandigheden, dat in staat is om tijdig de toestand van de infrastructuur door te geven.

Het voorgestelde geïntegreerde interactieve monitoring-modelleringsschema zal overheidsinstanties voorzien van geavanceerdere hulpmiddelen voor beheer en particuliere aannemers van nieuwe technische opties bij de aanleg, waarbij uiteindelijk zowel de milieueffecten als de kosten worden aangepakt. De resultaten kunnen worden gebruikt om richtlijnen voor geschikte materialen en mitigatieprotocollen te verbeteren, gebaseerd op prestaties op de lange termijn.

Het programma ‘Topsector Water & Maritiem: Blauwe route’ financierde fundamenteel en toepassingsgericht onderzoek over vraagstukken uit de ‘Blauwe route’.

Lees meer >